Στις 28 Απριλίου 2023 στο Πνευματικό Κέντρο Άμφισσας κατά τις ώρες 6.30-10.30 πραγματοποιήθηκε το 1ο Φεστιβάλ Μουσειακού Θεάτρου στη Φωκίδα. Το φεστιβάλ διοργανώθηκε από την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φωκίδας δια του Τμήματος Σχολικών Δραστηριοτήτων και την υπεύθυνη του Τμήματος Ασημένια Μισιρλή με τη συμμετοχή 9 σχολείων της διεύθυνσης μας: ΓΕΛ Άμφισσας, Μουσικό Σχολείο Άμφισσας, ΕΕΕΕΚ Άμφισσας, ΕΝΕΓΥΛ Άμφισσας, Γυμνάσιο Γαλαξιδίου, Γυμνάσιο Δελφών, Γυμνάσιο Δεσφίνας, ΓΕΛ Ιτέας και Γυμνάσιο Λιδωρικίου. Το φεστιβάλ ήταν αποτέλεσμα σκληρής και πολύμηνης δουλειάς καθώς ξεκίνησε από την αρχή της περσινής χρονιάς. Αρχικά, στάλθηκε ανοιχτό κάλεσμα στα σχολεία της Διεύθυνσή μας στο οποίο ανταποκρίθηκαν τα παραπάνω σχολεία με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς τους αντίστοιχα: Ηλιάνα Κουκούλη και Ευθυμία Ραφτοπούλου (ΓΕΛ Άμφισσας), Όλγα Κουτσιμπέλη και Παρασκευή Τσάφου (Μουσικό Σχολείο Άμφισσας), Σωτήριος Μπαλκίζας, Έλενα Βλάχου και Θεοδώρα Μπλίκα )ΕΕΕΕΚ και ΕΝΕΓΥΛ Άμφισσας), Ευαγγελία Γεωργούλα και Βασίλειος Μπάρκουλας (Γυμνάσιο Γαλαξιδίου), Απόστολος Πετρίκης (Γυμνάσιο Δελφών), Μαρία Γερακιού (Γυμνάσιο με ΛΤ Δεσφίνας), Ευθυμίας Καρανάσου, Ελένη Γκλαβάνου και Καλοτίνα Σκώττη (ΓΕΛ Ιτέας) και Κωνσταντίνα Καραϊνδρου (Γυμνάσιο Λιδωρικίου).

Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν μια διαδικτυακή ξενάγηση στο Μουσείο των Δελφών από την προϊσταμένη της Εφορείας αρχαιοτήτων Φωκίδας κ. Αθανασία Ψάλτη. Κάθε ομάδα επέλεξε ένα έκθεμα που της έκανε ιδιαίτερη εντύπωση. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες πήραν μέρος σε δέκα εργαστήρια βιβλιογραφικής έρευνας, δημιουργικής γραφής και εκπαιδευτικού δράματος τα οποία σχεδίασε και υλοποίησε η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν. Το αποτέλεσμα των εργαστηρίων ήταν η συγγραφή των θεατρικών σεναρίων από τους ίδιους τους/τις μαθητές/τριες με μια τελική επιμέλεια από την υπεύθυνη των εργαστηρίων.

Το επόμενο βήμα ήταν η προετοιμασία των παραστάσεων η οποία έγινε φέτος υπό την καθοδήγηση της ηθοποιού, σκηνοθέτη και θεατροπαιδαγωγού κ. Αντονέλλα Χήρα, μέλους του συνεργαζόμενου φορέα Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, η οποία επιλέχτηκε λόγω της μεγάλης εμπειρίας της στο θέατρο με εφήβους. Η κ. Χήρα επισκέφτηκε όλα τα σχολεία και δούλεψε πολλές ώρες με κάθε θεατρική ομάδα. Επίσης, επιμελήθηκε την μουσική, τα κοστούμια, τα σκηνικά και τον φωτισμό των παραστάσεων. Στα σκηνικά και τα κοστούμια είχαμε, επίσης, την πολύτιμη βοήθεια των Καλοτίνα Σκώττη, Πατρίσια Ευγενία Δεληγιάννη, Ματίνα Κοντόγιωργα και Βασίλειου Καραϊνδρου.

Στο project αυτό πήραν μέρος περίπου 100 μαθητές και μαθήτριες των σχολείων μας με τα αντίστοιχα εκθέματα: Πραξώ: η πρώτη γυναίκα συνωμότρια (ΓΕΛ Άμφισσας) Η Σφίγγα των Ναξίων και η ιστορία του Οιδίποδα (Γυμνάσιο Λιδωρικίου), Η Σφίγγα των Ναξίων και το τρομερό αίνιγμα (ΕΕΕΕΚ και ΕΝΕΕΓΥΛ Άμφισσας) , ο Ηνίοχος και τα όνειρα μιας ηλικιωμένης και ενός φύλακα (Γυμνάσιο Δελφών), Η κύλικα του Απόλλωνα και η ιστορία της άτυχης Κορωνίδας (Μουσικό Σχολείο Άμφισσας) , Η Ιστορία της δούλης Σωστράτας (ΓΕΛ Ιτέας), Η Επιγραφή του Ερμησιάνακτα και το όραμα της Εύας και του Άγγελου Σικελιανού (Γυμνάσιο Δεσφίνας), Η σύγκρουση Απόλλωνα-Διόνυσου(ΓΕΛ Ιτέας).

Οι σκοποί που τέθηκαν στο πλαίσιο του μεγαλεπήβολου αυτού project ήταν:

Να αξιοποιηθούν εκπαιδευτικά οι αρχαιολογικοί χώροι της περιοχής μας

Να αλλάξει η σχέση των μαθητών/τριών με το μουσείο ώστε να σκέφτονται το μουσείο ως χώρο δημιουργικότητας και ψυχαγωγίας που τους δίνει  δυνατότητα προσωπικής έκφρασης

Να αναπτυχθεί η ικανότητα των μαθητών/τριών για βιβλιογραφική έρευνα

Να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη και η δημιουργική σκέψη των μαθητών/τριών μέσα από την κατάλληλη χρήση τεχνικών εκπαιδευτικού δράματος και δημιουργικής γραφής

Να αναπτυχθούν δεξιότητες γραπτού και προφορικού λόγου των μαθητών/τριών

Να αναπτυχθούν οι δεξιότητες συνεργασίας και ομαδικότητας μέσα από τη συμμετοχή σε ένα συλλογικό έργο όπως είναι η συγγραφή θεατρικών σεναρίων και η δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης

Να προβληματιστούν οι μαθητές/τριες επάνω σε ευαίσθητα κοινωνικά θέματα όπως η ισότητα, τα έμφυλα στερεότυπα, ο εκφοβισμός, ο εκτοπισμός, κ.λπ. να εκφράσουν το βίωμά τους και τις απόψεις τους και να γίνουν φορείς αλλαγής στο πλαίσιο της Κριτικής Παιδαγωγικής στην οποία εντάσσεται στο εγχείρημα. 

Σε γνωστικό επίπεδο στόχος μας είναι να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες της περιοχής τα εκθέματα του μουσείου των Δελφών και να εμβαθύνουν στις ιστορίες τους αλλά και στην εποχή τους.

Κρίνοντας από τον βαθμό συμμετοχής και την τελική απόδοση των μαθητών/τριών που πήραν μέρος στην προετοιμασία και την πραγματοποίηση των παραστάσεων κρίνουμε ότι οι στόχοι επετεύχθησαν σε μεγάλο βαθμό και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι και υπερήφανοι γι’ αυτό.

Το φεστιβάλ παρακολούθησαν δια ζώσης περίπου 300 άτομα ενώ μέσω live streaming  περίπου 500 προβολές σε μέρη από όλη την Ελλάδα. Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο project και φεστιβάλ είναι απολύτως πρωτότυπα και δεν έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ πριν στην χώρα μας και δεδομένου του κύρους του Μουσείου των Δελφών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο θα θέλαμε να προτείνουμε την θεσμοθέτησή του σε ετήσια βάση στον χώρο των Δελφών με συμμετοχή σχολείων από διάφορα  σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Στην προσπάθειά μας αυτή θα θέλαμε να έχουμε τη στήριξή σας.